Bra om konsthistoria
Museum of arts and design MAD konstnärer berättar om hur en miljö beskriver vilka människor som bor där genom material färger.., hur man kan tillverka modeller som man plockar in verklighet i och får spännande perspektiv i modellerna kan ingå tex grönsaker som uppförstorade får en annan dimension.
Planering årskurs 9.Planering åk. 8
Vårtermin ( Kolla hur mycket som går bort i lovtid, nationella prov. mm.)
Konsthistoria: Dagens konstbild!!!! - en per dag
https://sites.google.com/a/hemmestaskolan.se/hannas-bildverkstad/bild-9/parafras
(Obs! var tydlig med: arbetenas inlämningsdatum, regler i bildsalen, syftet med uppgifterna, koppla till kursplanen, egen skattning, mina omdömen, elevernas mål, kunskapskrav för de olikas betygen, material att använda: Anteckningsbok/reflektionsbok, Eget ansvar för att arbeten sparas på lämplig plats och blir klara i tid)
Höstterminen 18 veckor (lov: ? lediga dagar: ? )
Mappens framsida (2 lektioner)
Namn, klass, eget ritat motiv.
Bildkategorier ( 5 lektioner)
Genomgång av de olika bildkategorierna: reklambilder, propagandabilder, informationsbilder, illustrerande bilder karta, diagram, mm. Ta fram bra exempelbilder.
(Källa : Bild Intro s. 276- 289 och Bild s.57 - 62)
Uppgift: Välj två bildkategorier som du vill arbeta med.
Välj två olika tekniker tex. rita, måla el. gör en digital bild ,collage, plansch,
Skriv en kort beskrivning på bloggen av hur bilden är tänkt att påverka? Vad i bilden som påverkar vilka).
Ex: Picasa, Photoshop, Photofiltre,
Bildanalys av tre konstbilder.( 3 lektioner)
Postmodernism och samtidskonst. (Bilddagboken, flickr,….facebook.)
Genomgång av hur och varför man gör en bildanalys. (Bild s.116)
Hur man ger en konstruktiv kommentar.
Starta bloggar för reflektion över processen)
Uppgift: Analysera 3 konstbilder på din blogg.
Kommentera också 3 kamraters analyser.
Läs de kommentarer du fått och gör ett nytt inlägg där du svarar på de kommentarer du fått.
Skulptur (4 lektioner)
Du skall arbeta utifrån en egen idé, något du vill uppmärksamma andra på. Låt dig inspireras av andra konstnärer och gör din egen skulptur: Lera, Gips, Kartong, Papper, Skrot, mm. Assemblage, Papier-Maché,
Design och Layout ( 2 lektioner)
Gör en tidningsframsida
http://www.photohome.se/photohome-designer-gratis-programvara
Bokomslag
(tex. Kokbok) tips finns på Maries kurssajt: http://ullvitorget.koping.se/~gnm/index.php
multimedia, design, grafik.
Instruktion om hur något ur ett digitalt bildredigeringsprogram skall genomföras. tex. Photoshop, Photophiltre, Picasa, Picnic mm.
Fotobok:
Välj ett tema tex, ensamhet, sårbar, öppen,
http://www.webdesignskolan.com/index.php
Min bok:?????
Vårtermin Lov: ? Lediga dagar: ?
Pinnacle Studio - Stop Motion Animation
Reklam film Produktplacering
Web.kamera
Mellanrumsformer: teckna- måla (2lektioner)(Bild Intro s.89-90)
(Betty Edwards: teckna med höger hjärnhalva) samt Exempel från HDK
Reklam och Design , Tema arbete ( 6 lektioner v.8-14)
Genomgång av reklamens roll, hur den kan påverka samt olika reklamkategorier.
(Nästan färdigt material finns i pärm 9, mer behövs)
http://bildsal.wikispaces.com/
Reklamanalyser
Uppgift:
1. Uppfinn och utveckla en produkt, börja med att göra en mindmap med dina idéer.
2. gör sedan lämplig reklam till din produkt tex.
3. skriv dina reflektioner om din process.
annons i en tidning,
en kort scen i en reklamfilm,
animerad reklam
produktplacering i en filmscen, (s.134 Bild)
Titta på hur andra har gjort reklam i tidningar och på Internet. Härma det som du tycker är bra, gör om det till din egen.
Gör ett förslag som vi tillsammans utvärderar innan du börjar.
(entreprenöriellt lärande/undersökande arbete. använd bloggen för reflektion i processarbetet. Lägg också ut skisser på din produkt)
10 bilder om………………. (4-5 lektioner)
Finns färdigt arbetsblad. Eleven samlar in bilder på ett tema som eleven valt själv. Eleven skall leta bilder i böcker, på Internet, tidningar/nättidningar, eller göra bilderna själv.(måla rita, fota, osv.)
Bilderna skall monteras på svart papper till en bildserie som skall bli en utställning. Den skall lämnas in den ….
(se bild s.124)
Konsthistoria. Dagens konstbild
(Obs! var tydlig med: arbetenas inlämningsdatum, regler i bildsalen, syftet med uppgifterna, koppla till kursplanen, egen skattning, mina omdömen, elevernas mål, kunskapskrav för de olikas betygen, material att använda: Anteckningsbok/reflektionsbok, Eget ansvar för att arbeten sparas på lämplig plats och blir klara i tid)
I årskurs 7–9
Bildframställning
• Framställning av berättande informativa och samhällsorienterande bilder om egna erfarenheter, åsikter och upplevelser.
• Kombinationer av bild, ljud och text i eget bildskapande.
• Återanvändning av bilder, material och föremål i eget bildskapande, till exempel i installationer.
• Digital bearbetning av fotografier och andra typer av bilder.
• Presentationer av eget bildskapande.
• Rättigheter och skyldigheter, etik och värderingar när det gäller bruk av bilder samt yttrandefrihet och integritet i medier och övriga sammanhang.
Redskap för bildframställning
• Former, färger och bildkompositioner samt deras betydelsebärande egenskaper och hur dessa kan användas i bildskapande arbete.
• Material och verktyg för två-och tredimensionellt arbete och hur dessa kan användas för bestämda syften.
Bildanalys
• Bilder som behandlar frågor om identitet, sexualitet, etnicitet och maktrelationer och hur dessa perspektiv kan utformas och framställas.
• Massmediebilders budskap och påverkan och hur de kan tolkas och kritiskt granskas.
• Samtida konst-och dokumentärbilder samt konstverk och arkitektoniska verk från olika tider och kulturer i Sverige, Europa och övriga världen. Hur bilderna och verken är utformade och vilka budskap de förmedlar.
• Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders utformning och budskap.
Hösterminen 2011
Mappens framsida:
text med perspektiv, text på båge
Skriv namn och klass med blockbokstäver ta hjälp av rutor, ruta/mellanrum/ruta. osv. 3+1+3+1+3+1= 12cm (spärrning)
Papprets längd- namnets längd = Hur mycket tom yta det skall varar på varje sida i cm.
2
http://www.glitterfy.com/
allt möjligt till blog mm.
Presentera en konstnär
- Presentation av konstnären - prezi.com
Tänk på att ta med bilder som du tycker representerar konstnärens stil. Försök hitta någon spännande historia om konstnären som gör att man kommer ihåg bättre. Kalla presentationen för "BJD ditt namn konstnärens namn" så det blir lättare för mig att hitta din presentation.
- Parafras
Välj ett av konstnärens konstverk. Studera det noga. Gör en parafras av konstverket.
Parafras - I bildkonsten innebär det en förändrad avtryck av ett verk, där parafrasen i regel får en annan, eller en ytterligare, mening.
Välj själv i vilken teknik du vill göra din parafras. Gör den genomtänkt och genomarbetad.
- Analys
Välj ett konstverk av din konstnär. Skriv en bildanalys om konstverket. Använd dig av begrepp vi har gått igenom.
Viktigt!
Skriv om processen och ditt arbete under arbetets gång i din blogg
Redovisningsgång
Bakgrund- så här tänkte jag
Intention- det här var min tanke att skapa från början
Process- det här hände, mina ändringar mina val
Produkt- så här blev det, så här tycker jag om det
Utvärdering- så här tycker jag att jag jobbat.
Hur har jag jobbat?
Hur blev produkten? Blev den som jag hade tänkt mig? Varför? Varför inte?
Finns det något du hade velat göra annorlunda? Varför?
Är du nöjd?
Motivera valen du har gjort i samband med det du skapat. Varför använde du den tekniken? Varför valde du att göra den som du gjorde?
Vem är jag? Collage- Förändra bildens betydelse Text /Bild
Digital-bildbehandling
Skapa ett collage genom att undersöka frågan...
Tänk igenom dina val. Skriv dina tankar och motiveringar i bloggen.
Tidsåtgång: 3 lektioner + redovisning.
http://www.teeshaslandofodd.com/myjournal/pages1.html
Om utseende och photoshop
Här är en intressant länk om hur man retuscherar foton på tjejer i reklam.
Fl!cka- klicka på Avslöja bluffen.
Dove evolution - på youtube.
http://www.youtube.com/watch?v=iYhCn0jf46U
(reklam förändrar utseende i reklambild)
Äntligen!
Nu jobbar vi med datorerna och med processblogg i bilden
Den här pilen har jag tillverkat i gimp genom att markera ett pil-område, kopiera och klistra in i en ny bild och sedan spara som en .gif-fil så att ytan runtomkring blir transparent. Kul va?
Färglära:
Blanda fram komplementfärger(Acrylfärg) Emil Nolde http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=4505350
Komplementfärger + färgcirkel.
http://vidunder.se/bildskapartips/neutralisera/
Nytta med komplementfärger vid inredning
http://www.interiorguiden.se/2010/07/inred-med-komplementfarger.html
hur ögat reagerar på komplementfärger.
http://www.lektion.se/lektioner/lektion.php?id=17506
Sekundärfärger
Alla gör var sin Bildblogg för Reflektioner
Reflektioner om arbetsprocessen i följande uppgifter: collage-uppgift, bokomslag, dikt/bild, 3 konstnärer, digital bildbehandling- animerad film
Undersökande process
Öppet tema i tre veckor. Redovisning v?
Arebta undersökande efter temaordet. Valfritt skapande.
Beskriv din process i bloggen.
Vad tänker jag när jag hör ordet?
Vad vill jag skapa?
Hur ska jag skapa?
Varifrån får jag inspiration?
Hur blev det?
Vilka val har jag? Vad väljer jag? Varför?
Temaord: gränser, konflikt, avstånd sanning.
Tvåpunktsperspektiv - Ditt hus - Arkitektur
Material om arkitektur finns
Ändra Analys av arkitektur G VG MVG
http://www.gunnesboskolan.lund.se/nyasidan/79/perspektiv/perspektiv1.html
En sammanfattande plansch med 4 rutor
1: Ögonhöjdslinje- horisontlinje
2. Enpunktsperspektiv- Centralperspektiv
3. Tvåpunktsperspektiv, låda
4. Hus med sneda tak i tvåpunktsperspektiv storlek. A3
http://tiborsbildblogg.blogspot.com/2009_02_01_archive.html
Bokomslag:
Layout
De har skrivit egna deckare(ställt ut bokomslaget på biblioteket)
Arbeta två och två
Dikt- Bild ??
finns färdigt samarbetsmaterial med Svenskan.(Mikael och Annika)
Kan ingå - Färgspråk
Reklam - Bildanalys
Arbetat med tema parallellt i Svenskan, Hemkunskapen, analyserat reklam från olika media: tidningar tv, Internet, film, produktplacering.
Konsthistoria - 3 konstnärer:
Uppgiftsblad finns
skriv om konstnärerna. Svensk samtidskonst, bild på konstnären, konstverk, skriv egna reflektioner i form av en jämförelse av konstnärerna.
Mönster- Relief:
Lera, 4-kantiga plattor till en samlad tavla.
Skriv 4 ex. på hur en yta kan vara
Lägg dina förslag tillsammans med andra i ett träd
Välj ett förslag du vill arbeta med
Gör din yta, gör två hål så den går att hänga upp. Måla med två olika engober
Bränn, Häng upp.
Film: Animation – Tema: Tonårsfunderingar.
Mind map
Storyboard
Figurer
Filma
Foto - PIM
http://www.mediadictionary.com/definition/dissensus.html lexikon
Lennart Engstrand förklarar gyllene snittet. filmen är hämtad från naturmorgon Sveriges Radio.
Lennart Engstrand har kontrollräknat en kotte. Han kom då fram till att fjällen faktiskt går i spiral åt bägge hållen, åt vänster 8 varv – åt höger fem. Han skaffade också en ananas och kontrollräknade: 13 åt ena hållet och 8 åt andra. Samma räkning på en bild av blomkorg av solros till exempel ger siffrorna 34 och 21. Det leder till den italienska matematikern Fibonacci som levde på 11-1200-talet. Han konstruerade en talserie där man hela tiden adderar de två senaste talen:
1, 2 (1+2), 3 (3+2), 5, 8, 13, 21, 34, 55 osv.
Tar man talen baklänges t.ex. 13/8= 1,6, vilket alltså är gyllene snittet.
Det är ju Leonardo Da Vinci som genom Pentagrammet(femstjärnan, femhörningen) ville få oss att se fenomenet med Gyllene snittet . Allt är nämligen uppbyggt med femhörningen= människans proportioner, perspektivet, DNA, Big Bang, solrosen och en särskild snigel med skal och det ni tog upp.
Den korta förhåller sig till den långa, som den långa förhåller sig till helheten av dem båda =Gyllene snittet. Svenska flaggan visar detta. Inramning av tavlor eftersom annars ser det ojämnt ut om man har samma mått runt bilden – 5 cm ovan bilden 8 cm under bilden blir bra etc. efter fibionaccitalen. Elisabeth Thun, Vagnhärad (Hämtad från Naturmorgon Sveriges Radio 2010-02-18)
http://www.mobilestudy.org/ använd mobilen till att skicka quizzes.
http://www.artcyclopedia.com/ stor bildbank för konst
http://www.init.ituniv.se/~mneht/videostod/flashCS3/
http://www.adobe.com/support/documentation/en/flash/
http://ernst.skolbloggen.se/2010/03/04/grafisk-form/
http://ernst.skolbloggen.se/2010/03/23/farglara/
http://www.moderskeppet.se/bildbehandling/grundlaggande_farglara.php
http://www.webdesignblog.se/skapa-egen-blogg-med-flash-i-rubriken/
http://ernst.skolbloggen.se/2010/03/23/farglara/
http://nuvustudio.org/spring-2010/filming/myfavoritethings/
roligt sätt att animera och klippa ihop film "My favorite things"
http://k12one2one.org/
http://www.one-to-oneinstitute.org/files/CDE07_Book_MPC_K12.pdf
Ett mycket praktiskt program som kommer från slide share går att använda till mycket, t.ex. hur man löser en matteuppgift, läser ett recept, prov, läxa...
http://sketchfu.com/ rita en bild och du kan se alla streck från det första til det sista
http://kids.tate.org.uk/games/ bl.a intressant sätt att arbeta med konsthistoria "lös gåtan: vem har gjort mig?"